ΤΟΞΙΚΗ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΑ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ WHITNEY THΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

κείμενο: anyteart

Mε το χάος προ των πυλών, τα μεγάλα μουσεία των ΗΠΑ αντιμετωπίζουν με αγωνία την αβεβαιότητα του μέλλοντός τους. Αιτία η «τοξική φιλανθρωπία», η χορηγία από ιδιοκτήτες μεγάλων επιχειρήσεων οι οποίοι υποστηρίζουν, με εκατομμύρια δολλάρια, τα διάσημα μουσεία και τους εξασφαλίζουν το παρόν και το μέλλον τους στον 21ο αιώνα. Με χρήματα που προέρονται από τα κέρδη των επιχειρήσεών τους. Σε αντάλλαγμα οι χορηγοί κατέχουν υψηλές διοικητικές θέσεις στα συμβούλια των μουσείων. Συχνά, όμως, το χρήμα αυτό είναι «τοξικό».

Το θέμα απασχόλησε τους τελευταίους μήνες την επικαιρότητα των ΗΠΑ και ορισμένων χωρών της ΕΕ εξαιτίας της κρίσης που ξέσπασε στο μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney. Ο Warren B. Kanders, αντιπρόεδρος του Whitney, παραιτήθηκε τελικά την περασμένη Πέμπτη μετά από μήνες διαμαρτυριών καλλιτεχνών, σχεδιαστών και διοικητικού προσωπικού του μουσείου, για την πώληση δακρυγόνων της εταιρείας του, με αποκορύφωμα την αποχώρηση οκτώ καλλιτεχνών την περασμένη εβδομάδα από την έκθεση Whitney Biennial.

“Η στοχευμένη εκστρατεία επιθέσεων εναντίον εμού και της εταιρείας μου που διεξήχθη τους τελευταίους μήνες απειλεί να υπονομεύσει το σημαντικό έργο του Whitney”, δήλωσε ο κ. Kanders στην επιστολή παραίτησής του. “Εγώ μπήκα σε αυτό το συμβούλιο για να βοηθήσω το μουσείο να ευημερεύσει. Δεν θέλω να παίξω κάποιο ρόλο, στην κατάρρευσή του, παρά τη θέληση μου.”

Η διαμάχη στο Whitney ξεκίνησε τον περασμένο Νοέμβριο, όταν οι New York Times αποκάλυψαν ότι ο όμιλος Safariland, ιδιοκτησίας Kandres, με έδρα το Φλόριντα, παράγει στρατιωτικό υλικό για τις δυνάμεις επιβολής του νόμου και τις προμηθεύει μαζί με αλεξίσφαιρα γιλέκα, ρομπότ που εξουδετερώνουν βόμβες, θήκες πυροβόλων όπλων και δακρυγόνα.

Συγκεκριμένα, οι NYT ανέφεραν ότι το δακρυγόνο αέριο που διανέμει η εταιρεία Kanders Safariland χρησιμοποιήθηκε από τις δυνάμεις καταστολής εναντίον μεταναστών και διαδηλωτών στα σύνορα ΗΠΑ-Μεξικού. Χρησιμοποιήθηκε επίσης σύμφωνα με πληροφορίες, κατά διαδηλωτών, στο Σαν Χουάν του Πουέρτο Ρίκο. Στην έρευνα για την προέλευση των χρημάτων της χορηγίας των Kanders στο Whitney πολύτιμη υπήρξε η συμμετοχή και το έργο της Forensic Architecture (*) με έδρα το Λονδίνο. Το επιστημονικό αυτό κέντρο ανακάλυψε ότι σφαίρες της εταιρείας κατασκευής όπλων Clarus Corporation, που διευθύνεται και, εν μέρει, ανήκει στoν Kanders, έχουν χρησιμοποιηθεί από τις ισραηλινές δυνάμεις εναντίον διαδηλωτών στη Δυτική Όχθη και τη Γάζα.

Το βίντεο διαμαρτυρίας που γύρισε και έδειξε στον κόσμο τα προϊόντα παραγωγής και εμπορίας του αντιπροέδρου του Whitney έφεραν το επιθυμητό αποτέλεσμα: την παραίτηση του Kandres και την ευαισθητοποίηση καλλιτεχνών, κοινού, αρμοδίων παραγόντων του χώρου του πολιτισμού σχετικά με τη χορηγική συμβολή εκατομμυριούχων και τη συμμετοχή τους στη διοίκησή. Το Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney περιέγραψε την παραίτηση του Kanders ως μια “εξαιρετικά δύσκολη” απόφαση. Τώρα που έχει εγκαταλείψει τη θέση του, όλοι οι καλλιτέχνες και οι σχεδιαστές θα συνεχίσουν να παρουσιάζουν το έργο τους στην έκθεση, η οποία λήγει στις 22 Σεπτεμβρίου 2019.

* Forensic Architecture είναι ένα πολυεπιστημονικό ερευνητικό κέντρο που εδρεύει στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου και χρησιμοποιεί αρχιτεκτονικές τεχνικές και τεχνολογίες για τη διερεύνηση περιπτώσεων κρατικής βίας και παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε όλο τον κόσμο.

 

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ

https://forensic-architecture.org/investigation/triple-chaser

 

Ετικέτες