TOΠΙΑ, ΓΛΥΠΤΑ, ΣΦΑΙΡΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΙΒΑΝ ΚΛΙΟΥΝ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

2/7/21

Ένα αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του πρωτοπόρου της ρωσικής αβαν γκαρντ  Ιβαν Κλιούν (1873-1943) παρουσιάζει το Μοmus της Θεσσαλονίκης που επιστρέφει και πάλι στο αρχειακό υλικό της συλλογής Κωστάκη για να αναδείξει σημαίνουσες προσωπικότητες της ρωσικής πρωτοπορίας.

Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται υπερβατικά, σχεδόν άτοπα τοπία, ιπτάμενα γλυπτά που αιωρούνται και μεταλλάσσονται στον λευκό χώρο της έκθεσης, φωτεινές σφαίρες που εκπέμπουν εκτυφλωτικά και συγχρόνως οικεία χρώματα, μελέτες, κείμενα και αρχειακό υλικό- όλα έργα του ζωγράφου, θεωρητικού και δασκάλου με τις μοναδικές δεξιότητες στη ζωγραφική που υπήρξε στενός φίλος του Μαλέβιτς οποίος και τον επισκίασε  και γι αυτό δεν έγινε ευρέως γνωστός.

Ο Κλιούν ασχολήθηκε με τη δημιουργία τρισδιάστατων μη-αντικειμενικών κατασκευών ήδη από το 1914. Υπήρξε μέλος της ομάδας Σουπρέμους του Καζιμίρ Μαλέβιτς, αλλά στην πορεία ανέπτυξε δική του εκδοχή για τον Σουπρεματισμό. Στις αρχές της δεκαετίας του 1920 μελέτησε διεξοδικά τα στοιχεία της φόρμας, του φωτός και του χρώματος και δημιούργησε μια δική του καλλιτεχνική μέθοδο προτείνοντας μη-αντικειμενικά έργα που παρουσιάζουν κυρίως σφαιρικές φόρμες, ακολουθώντας την προσωπική του θεωρία για το φως και την κίνηση στον χώρο. Μετά την σύντομη διδακτική του σταδιοδρομία στα Εργαστήρια ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ ακολούθησε μια μακρά προσωπική επιστημονική έρευνα πάνω στις θεωρίες του χρώματος. Το 1934, όταν παγιώνεται ο Σοσιαλιστικός Ρεαλισμός ως η μοναδική επίσημη καλλιτεχνική κατεύθυνση, ο Κλιούν ανακοινώνει την επιστροφή του στη ρεαλιστική ζωγραφική, ωστόσο θα δυσκολευτεί να προσαρμοστεί στους νέους επιβεβλημένους εικαστικούς κανόνες και θα έχει ελάχιστες καλλιτεχνικές αναθέσεις, ώσπου θα διαγραφεί και από την Πανρωσική Συνεταιριστική Ένωση Καλλιτεχνών.

Μετά το θάνατό του, η πρώτη έκθεση των έργων του πραγματοποιήθηκε στο Ινστιτούτο Ατομικής Ενέργειας Κουρτσάτοφ στη Μόσχα το 1972 και βασίστηκε σε έργα των συλλογών Γιώργου Κωστάκη και Ντμίτρι Σαραμπιάνοφ. Η δεύτερη προσωπική έκθεση πραγματοποιήθηκε το 1999 στην Κρατική Πινακοθήκη Τρετιακόφ στη Μόσχα, όπου πολλά έργα προέρχονται επίσης από τη δωρεά του Γιώργου Κωστάκη.

Η έκθεση ανοίγει στο Μomus Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (Μονή Λαζαριστών) στη Θεσσαλονίκη στις 2 Ιουλίου. Πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Heritage Art Foundation στη Μόσχα, του Συλλόγου Υποστηρικτών του Μουσείου και του The Malevich Society.

 

Διάρκεια: 2 Ιουλίου – 19 Σεπτεμβρίου 2021