STREAMING : ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΣΙΝΕΜΑ;

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

κείμενο: anyteart

Όταν το 1995 γιορτάστηκαν, παγκοσμίως, τα 100 χρόνια του κινηματογράφου κανείς δεν μπορούσε να διανοηθεί ότι 25 χρόνια μετά οι κινηματογραφικές αίθουσες θα άγγιζαν το σημείο μηδέν λόγω μιας πανδημίας που έκλεισε τον κόσμο στο σπίτι του και μαζί τους χώρους προβολής των ταινιών.

Έτσι, από τη πρώτη προβολή στο παριζιάνικο Grand Café, τον Δεκέμβριο του 1895, ταινιών μικρού μήκους φτάσαμε σήμερα στο σινεμά μέσα στα σπίτια με τις υπηρεσίες streaming που μας παρέχουν οι κολοσσοί του χώρου Netflix, Amazon, Αpple. Μέσα σε λίγα μόλις χρόνια οι εταιρείες αυτές κατάφεραν να κλονίσουν τα θεμέλια όχι μόνο του επιχειρηματικού μοντέλου προβολής ταινιών στις κινηματογραφικές αίθουσες αλλά και να εμπλακούν στην παραγωγή σημειώνοντας επιτυχίες με τις ταινίες τους στα φεστιβάλ όπου συμμετέχουν. Τoν τελευταίο χρόνο εμφανίστηκαν νέες μικρότερης εμβέλειας εταιρείες με συνδρομητικές ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχουν ταινίες on demand (κατά παραγγελία), όπως, για παράδειγμα, το Cinobo, η πρώτη ελληνική κινηματογραφική πλατφόρμα για online streaming που ξεκίνησε τον Μάρτιο, με μηνιαία συνδρομή.

Έτσι, τώρα, το ερώτημα αν το streaming οδηγεί στο τέλος του σινεμά τίθεται από την αρχή της πανδημίας όλο και πιο έντονα από τους επαγγελματίες του χώρου. Με το κλείσιμο των αιθουσών και τις απώλειες στους κινηματογράφους να φτάνουν το 70%, το λουκέτο στις αίθουσες που γνωρίζαμε έως τώρα είναι προ των πυλών. Από την άλλη πλευρά οι υπηρεσίες ψηφιακής ψυχαγωγίας αυξάνουν ραγδαία τις πωλήσεις τους και σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.

Οι εκτιμήσεις, στο διεθνή χώρο, για τον κινηματογράφο του μέλλοντος, καταλήγουν ότι το σινεμά όπως το γνωρίζουμε πνέει τα λοίσθια και ότι η νυν κρίση θα αφήσει, σε κάθε περίπτωση, ένα βαθύ αποτύπωμα στο χώρο και ενδεχομένως να προκαλέσει και να επισπεύσει τις αναγκαίες αλλαγές. Είναι πιθανόν οι υπάρχουσες αίθουσες να αλλάξουν χρήση και να μετατραπούν σε πολιτιστικούς χώρους, ή οι προβολές στις αίθουσες να αποκτήσουν τέτοιες ιδιαιτερότητες που οι κατ΄οίκον προβολές δεν μπορούν να προσφέρουν και να συνεχίσουν να υπάρχουν, αλλά για περιορισμένο αριθμό θεατών, κάτι που θεωρείται οικονομικά ασύμφορο.