ΣΤΗΒΕΝ ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ ΚΑΙ ΡΩΣΙΚΗ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Tα 67 έργα-τυπωμάτα της αφηρημένης γεωμετρίας που ο Στήβεν Αντωνάκος δώρισε το 2012 στο τότε Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, συμπράττουν, σήμερα, με έργα καλλιτεχνών της Ρωσικής Πρωτοπορίας από τη Συλλογή Κωστάκη και δημιουργούν την έκθεση «Στήβεν Αντωνάκος: Φως. Ο Στήβεν Αντωνάκος και η ρωσική πρωτοπορία» που παρουσιάζει στην Αθήνα το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, τμήμα κι αυτό του MOMus της Θεσσαλονίκης, σε επιμέλεια του ιστορικού της τέχνης Γιάννη Μπόλη.

Τα τυπώματα του Στήβεν Αντωνάκου εκτίθεται μαζί με έργα των Καζιμίρ Μαλέβιτς, Ιβάν Κλιούν, Αλεξάντρ Ρότσενκο, Ιβάν Κουντριασόφ, Ναντιέζντα Ουνταλτσόβα και Ξένια Έντερ από το MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, καθώς και δύο συνθέσεις με νέον του Ελληνοαμερικανού καλλιτέχνη από τη Συλλογή της Alpha Bank.

«Στα τυπώματα, που παρουσιάζονται στην έκθεση- αναφέρει ο επιμελητής της έκθεσης Γιάννης Μπόλης – ο Αντωνάκος εκκινεί από τα πρωτογενή στοιχεία της τέχνης –τη γραμμή, τη φόρμα, το επίπεδο, το χρώμα και το φως– ενώ εμφανείς είναι οι παραπομπές του στο μορφολογικό λεξιλόγιο κινημάτων της ρωσικής πρωτοπορίας, όπως ο σουπρεματισμός και ο κονστρουκτιβισμός… Έντονες αντιθέσεις λαμπερών χρωμάτων, που προκαλούν την εντύπωση του εκπεμπόμενου φωτός και της διάχυσης, γραμμές που υποβάλλουν την κίνηση και τη μεταβλητότητα, αντανακλάσεις πάνω σε γυαλιστερές επιφάνειες ασημένιου χαρτιού, επικαλυπτόμενα επίπεδα, ζωγραφικές παρεμβάσεις, τομές και σχισίματα, καψίματα και κολάζ, συνδυασμός διαφορετικών τεχνικών, εκτυπώσεις σε διάφανες ακρυλικές μεμβράνες, επαναλήψεις και μεταπλάσεις ημιτελών γεωμετρικών σχημάτων –του κύκλου και του τετραγώνου–, κυριαρχούν στα τυπώματα του Αντωνάκου.”

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ο Στήβεν Αντωνάκος (Άγιος Νικόλαος Γυθείου Λακωνίας, 1926-Νέα Υόρκη, 2013) «ανακαλύπτει» το νέον, το οποίο, απαλλαγμένο από κάθε αναφορά στο ρεαλιστικό χαρακτήρα που του προσδίδει η λειτουργική του χρήση στο περιβάλλον μιας σύγχρονης μητρόπολης, γίνεται το πρωταρχικό υλικό του πειραματισμού του. Το φως ορίζει τον πυρήνα της τέχνης του: από τις αυστηρά αφαιρετικές και μινιμαλιστικές προτάσεις του με τα τόξα, τις ελλείψεις και τις γωνίες, έως τις ποιητικές αντιπαραθέσεις τεχνητού και ζωγραφικού φωτός, τις, μεγάλης κλίμακας, παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο, τα Παρεκκλήσια με τις αναφορές στη βυζαντινή παράδοση και τις υποβλητικές εκείνες συνθέσεις όπου το ορατό και το αόρατο, το υλικό και το άυλο βρίσκονται σε μια οριακή σχέση.

Eκτός από τη χρήση και τον επανπροσσδιορισμό του νέον, σε αφαιρετικές γεωμετρικές φόρμες γλυπτών, panels, και δημόσια έργα, ο Αντωνάκος δημιούργησε έργα σε χαρτί, τα οποία είναι εξίσου σημαντικά με τα γλυπτά του από νέον και εκφράζουν τους ίδιους προβληματισμούς σχετικά με το χώρο και το φως.

Για περισσότερα από 40 χρόνια ο Αντωνάκος πραγματοποίησε περισσότερες από 250 ομαδικές και πάνω από 100 ατομικές εκθέσεις, τόσο στις ΗΠΑ και τη Νέα Υόρκη όσο και στην Ευρώπη και την Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 εγκαταστάθηκαν μόνιμα πάνω από 45 μεγάλης κλίμακας δημόσια έργα του στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ιαπωνία, όπως, για παράδειγμα, στο Fort Art Museum (1974), στο Hampshire College (1978), στο Musee d’ Art Moderne (Παρίσι 1983).

Στην Αθήνα, τα φωτογλυπτά έργα του Στήβεν Αντωνάκου, με τίτλο «Πομπή» κοσμούν το σταθμό Μετρό Αμπελοκήπων.

Στην έκθεση στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά θα πραγματοποιούνται εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μετά από συνεννόηση, καθώς και ξεναγήσεις για το κοινό, κάθε Σάββατο και Κυριακή, στις 12:00 και στη 13:00.

Επιμελητής της έκθεσης είναι ο

MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (Πλ. Αγίων Ασωμάτων 5, Θησείο, Αθήνα)

5 Μαρτίου – 24 Μαΐου 2020

email: info.mam@momus.gr mailto:mam@mmca-mam.grǀ Τ : +30 210 3215717

 

Σχετικά θέματα

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ MOMus 2020 : ΕΚ ΤΩΝ ΕΝOΝΤΩΝ