ΣΤΙΣ ΤΡΕΙΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ Η ΜΙΑ ΔΩΡΟ! Δι΄αυτά πολεμήσαμεν;

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

κείμενο: Μάνος Λαμπράκης (*)

Στις 11 Φεβρουαρίου εγκαινιάστηκε από τον Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Λίνας Μενδώνη η έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου: «Δι’ αυτά πολεμήσαμεν… Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση». Στη συνέντευξη Τύπου, στις 4 Φεβρουαρίου 2020, η κ. Μενδώνη δήλωσε περιχαρής ότι «το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο κερδίζει μια πρωτιά ακόμη. Ξεκινά στην ουσία τις επετειακές εκδηλώσεις που είναι αφιερωμένες το 2021, ως επετειακό έτος των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση».

Είναι ενδιαφέρον, λοιπόν, πώς μια έκθεση που σκοπό έχει να εορτάσει τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης ξεκίνησε και ολοκληρώνεται 199 χρόνια μετά την Ελληνική Επανάσταση. Η έκθεση αυτή, θύμα της πρωτόγνωρης παγκόσμιας πανδημίας, άνοιξε στο κοινό στις 12  Φεβρουαρίου 2020 και εγκλωβίστηκε, αναπάντεχα και υποχρεωτικά, με το κλείσιμο του μουσείου στις 13 Μαρτίου. Λίγες ημέρες πριν, μετά το άνοιγμα των μουσείων στο κοινό στις 15 Ιουνίου, στην έκθεση ξεναγήθηκε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Προφανώς πρόκειται για τους ελάχιστους ανθρώπους που πρόλαβαν να τη δούν καθώς  ολοκληρώθηκε στις 20 Ιουλίου 2020.

Άρα, ας συνοψίσουμε: μια έκθεση που έπρεπε να είναι ανοιχτή στο κοινό το 2021, διήρκεσε για ένα ελάχιστο διάστημα εντός του 2020 και κλείνει άδοξα για να προετοιμαστεί μια ακόμη έκθεση για τον εορτασμό της επετείου της μάχης των Θερμοπυλών και της ναυμαχίας της Σαλαμίνας.

Σε μια περίοδο κρίσιμης οικονομικής συγκυρίας για τη χώρα πολλά τα ερωτηματικά που προκύπτουν:

•            πόσο κόστισε η έκθεση αυτή που επρόκειτο να παρουσιαστεί στην αίθουσα του Βωμού του Μουσείου (βλ. ΑΔΑ 6ΒΒΕ4653Π4- 77Ψ) αλλά τελικά τοποθετήθηκε στη θέση της προηγούμενης επιτυχημένης περιοδικής έκθεσης που αποξηλώθηκε κακήν κακώς; (η αποξήλωση κόστισε 8.060 ευρώ, ΑΔΑ : 9ΝΗ4653Π4-ΠΣ6). Μια σύντομη έρευνα στη «Διαύγεια» αποδεικνύει ότι μόνο κάποια MDF για τις ανάγκες της κόστισαν 24.180 ευρώ (ΑΔΑ: 609Μ4635Π4-01Ξ), ενώ η ασφάλιση και μεταφορά των αντικειμένων από άλλα μουσεία έφτασε τα 7.086 ευρώ (ΑΔΑ: ΨΡ844653Π4-Δ5Λ). Ποιό είναι το σύνολο του ποσού που δαπανήθηκε, καθώς άνθρωποι του χώρου των εκθέσεων μιλούν για εξαψήφια ποσά;

•         πόσοι επισκέπτες κατάφεραν να έχουν πρόσβαση στην έκθεση; Στάθηκε άραγε δυνατό να την επισκεφθούν σχολικές ομάδες που θα ήταν ασφαλώς και το ζητούμενο target group; Πέτυχε άραγε το σκοπό της; Κατόρθωσε να μας κάνει να  «αισθανόμαστε όλοι περήφανοι για αυτό που είμαστε, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είμαστε εγκλωβισμένοι στο παρελθόν και έχουμε μια σχέση τόσο σφιχτού εναγκαλισμού με τα τεκμήρια της αρχαιότητας» όπως διαφήμιζε η διευθύντρια του Μουσείου;

•            πόσο θα κοστίσει η επόμενη επετειακή έκθεση που θα ανοίξει στο κοινό το Σεπτέμβριο όταν τα σενάρια για μια δεύτερη επέλαση του Covid -19 προβάλουν το ενδεχόμενο του νέου εγκλεισμού ως βεβαιότητα; Θα έχουμε άραγε μια ακόμη έκθεση που δεν θα δει κανείς;  Μήπως ο λόγος της εμμονής για την εγκατάστασή της είναι επειδή η κ. Μενδώνη την έχει ανακοινώσει από τον Ιανουάριο του 2020;

•            Ποιός έλεγχος υπάρχει τελικά στο σχεδιασμό της μουσειακής πολιτικής του Υπουργείου Πολιτισμού με συγκεκριμένο budget, στόχευση και αναμενόμενα αποτελέσματα; Στόχος είναι τα διαρκή εγκαίνια εκθέσεων με άγνωστο συνολικό προϋπολογισμό (πού μπορεί κανείς να μάθει πόσο τελικά στοιχίζει συνολικά κάθε μια από αυτές τις εκθέσεις;) ώστε να εξασφαλίζεται εκβιαστικά η συνεχής παρουσία της κ. Μενδώνη στη δημοσιότητα; Και πώς το σκηνικό αυτό ερμηνεύεται στο πλαίσιο της εμμονής της να παρουσιάζει  το πολιτιστικό απόθεμα ως προϊόν και μέσο οικονομικής ανάπτυξης;  Σκοπεύει να ελέγχει με τον ίδιο τρόπο τις εκθέσεις του σημαντικότερου μουσείου της χώρας  όταν το μετατρέψει σε Νομικό πρόσωπο για να το καταστήσει «κερδοφόρο»; Ή μήπως όλα αυτά γίνονται προκειμένου να διαμορφωθεί ένα κλίμα ώστε το ξεπούλημα του Μουσείου που δρομολογείται να περάσει στο κοινό ως σωτήριο σε σχέση με τη σημερινή εικόνα έκπτωσης;

•            Ποιός ο ρόλος της νυν διευθύντριας του Μουσείου που ακολουθεί την πρακτική «στις τρεις εκθέσεις η μια δώρο»; Μήπως έτσι αγοράζεται μια θέση στο σχεδιαζόμενο ΔΣ του ΝΠΔΔ που θα αντικαταστήσει έναν από τους παλαιότερους θεσμούς της χώρας ή έτσι «αγοράστηκε» ήδη μια θέση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο;

 

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στη σελίδα του Μάνου Λαμπράκη (Μanos Lambrakis) στο facebook.