ΠΕΡΙ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΚΛΕΜΜΕΝΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ MONCALVO

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

κείμενο: Ελένη Γαλάνη

Είναι πραγματικά ν΄απορεί κανείς μ΄ όλες αυτές τις κυρίες στην Εθνική Πινακοθήκη και στο ΥΠΠΟΑ που αποφάνθηκαν ότι το σχέδιο(*) του Guglielmo Caccia, γνωστού ως Moncalvo (1568-1625) το οποίο είχε κλαπεί μαζί με άλλα το 2012 από την Αθήνα, δεν είναι το ίδιο μ΄ αυτό που πήγε να βγεί σε δημοπρασία στη Φλωρεντία και αποσύρθηκε μετά τις κινήσεις Ιταλίδας ερευνήτριας του έργου του Moncalvo και ενήμερης για την κλοπή  για τεκμηρίωσή του. Καθώς δεν το έχει δει ειδικός επιστήμονας από ελληνικής πλευράς, κανείς δεν μπορεί να βγάλει συμπεράσματα στηριζόμενος μόνο στη δημοσίευσή του σχεδίου σε ηλεκτρονικό κατάλογο της δημοπρασίας του οίκου Pandolfini της Φλωρεντίας (1.10.2019). Ακόμη και οι μαθητές του Γυμνασίου γνωρίζουν ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας επιτρέπει να γίνουν οι κατάλληλες εκείνες επεμβάσεις που θα οδηγήσουν τον εξ αποστάσεως παρατηρητή να προβεί σε λανθασμένες εκτιμήσεις.

Είναι, επίσης, απορίας άξιο ότι τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Πινακοθήκης  δεν έκριναν απαραίτητη την αποστολή ειδικού επιστήμονα για την εξακρίβωση της γνησιότητας του σχεδίου – σύμφωνα με δηλώσεις της διευθύντριας της Πινακοθήκης Μαρίνας Λαμπράκη – Πλάκα στην «Καθημερινή» (26.11.2020) η οποία ασχολήθηκε εκτενώς με το θέμα.

Η μόνη εξήγηση για την απαξίωση του θέματος απο την κρατική πλευρά είναι, κατά την εκτίμησή μας, ότι πρόκειται για έργο «ξένου» προς ημάς δημιουργού και ως εκ τούτου δεν εντάσσεται στα λεγόμενα «εθνικά ιδεώδη» της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Της «δικής μας» κληρονομιάς. Κι ας είναι δωρεά μεγάλου ευεργέτη, του Γεωργίου Μαρασλή, το μακρινό 1907. Το γεγονός ότι αυτό το σχέδιο θα μπορούσε να ευαισθητοποιήσει ως προς την υπενθύμιση της περίφημης κλοπής από την Πινακοθήκη έργων των Πάμπλο Πικάσο με την ιδιόχειρη αφιέρωση “Au people grec” το 1949 και ενός σπάνιου πρώιμου Πιέτ Μοντριάν, το 2012, να επαναφέρει στην επικαιρότητα το θέμα των κλεμμένων και πιθανόν να οδηγήσεις στα χνάρια και των υπολοίπων έργων, δεν πέρασε από το νου κανενός κρατικού υπαλλήλου ή της πολιτικής ηγεσίας. Βέβαια, η προϊσταμένη αρχή του ΥΠΠΟΑ η Διεύθυνση Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών του υπουργείου Πολιτισμού έχει αναφέρει ότι «έκανε όλες τις απαραίτητες ενέργειες μέσω των αρμοδίων αστυνομικών αρχών (Interpol) προκειμένου να επιτευχθεί η πλήρης τεκμηρίωση του έργου, ενώ παράλληλα έχει ζητηθεί και η συνδρομή της εισαγγελικής αρχής στην εν λόγω υπόθεση». Αλλά μέχρι εκεί.

Αυτό, όμως δεν αρκεί αν λείπει η ανθρώπινη ματιά για την τεκμηρίωση του έργου. Η ζωντανή ματιά. Κι αν δεν γίνει συνείδηση ότι τα «μας» και τα «σας»  συνθέτουν το μωσαϊκό του ευρωπαϊκού πολιτισμού στο οποίο ανήκουμε και το οποίο οφείλουμε να διαφυλάξουμε ως κόρην οφθαλμού.

 

* «Ο Αγιος Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και Σύμβολα του Πάθους» (αρχές 17ου αιώνα)

Σχετικά με το θέμα δημοσεύματα:

https://www.kathimerini.gr/culture/561174007/sta-ichni-toy-klemmenoy-moncalvo/?fbclid=IwAR211HWUmCIVS3xi_ZmqwtoYQoimi-QtO1mrKs2gIQPXTu4iTCOPL0XzbT8