ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ ΓΚΟΓΙΑ ΣΤΗ ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΒΕΤΙΑΣ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

κείμενο: anyteart  11/10/21

Mία από τις σημαντικότερες εκθέσεις έγιναν ποτέ για τον Φρανθίσκο Γκόγια (1746-1828) είναι αυτή που παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Beyeler σε συνεργασία με το Εθνικό Μουσείο Πράντο της Ισπανίας.

Για πρώτη φορά, σπάνια εκτεθειμένοι πίνακες από ισπανικές ιδιωτικές συλλογές προβάλονται μαζί με βασικά έργα διακεκριμένων ευρωπαϊκών, αμερικανικών μουσείων και ιδιωτικών συλλογών. Η έκθεση συγκεντρώνει περίπου 70 πίνακες ζωγραφικής και περισσότερα από 100 αριστουργηματικά σχέδια και εκτυπώσεις. Σήμερα, όπως και κατά τη διάρκεια της ζωής του καλλιτέχνη, τα έργα του Γκόγια εξακολουθούν να προσφέρουν στους θεατές μια μοναδική αισθητηριακή και πνευματική εμπειρία, ενώ κατά τους τελευταίους δύο αιώνες, το περίπλοκο και διφορούμενο έργο του έχει λειτουργήσει ως φάρος και ορόσημο για πολλούς καλλιτέχνες.

Ο Φρανθίσκο Γκόγια (1746-1828) κατέχει μια παράδοξη θέση στην ευρωπαϊκή ιστορία της τέχνης ως ένας από τους τελευταίους μεγάλους ζωγράφους της αυλής και πρόδρομος της μορφής του σύγχρονου καλλιτέχνη. Προκειμένου να μεταφερθεί η μοναδικότητα του έργου του Γκόγια, που εκτείνεται στην περίοδο από το ύστερο Ροκοκό έως τον Ρομαντισμό και να αποδοθεί δικαιοσύνη στον επίσημο και θεματικό πλούτο του ζωγραφισμένου, σχεδιασμένου και τυπωμένου έργου του, η έκθεση παρουσιάζει, χρονολογικά, όλο το φάσμα των ειδών και των επαναλαμβανόμενων μοτίβων με μεγαλοπρεπείς πίνακες ζωγραφικής και σελίδες με σκίτσα, εστιάζοντας στα όψιμα έργα του Γκόγια.

Εδώ, βλέπουμε τον καθιερωμένο ζωγράφο της αυλής όσο και τον εφευρέτη σε έργα αινιγματικών και ενοχλητικών εικονογραφικών κόσμων,  θρησκευτικές και κοσμικές εικόνες του,  απεικονίσεις του Χριστού και μαγισσών, πορτρέτα και ιστορικές ζωγραφιές, νεκρές φύσεις και σκηνές του είδους. Δίπλα στους πίνακες που παραγγέλθηκαν από τη βασιλική οικογένεια, την αριστοκρατία και την αστική τάξη, η έκθεση περιλαμβάνει και έργα που δημιουργήθηκαν από τον Γκόγια με καλλιτεχνική ελευθερία και που μαρτυρούν την επαναστατική αποφασιστικότητά του να αντισταθεί στους κανόνες και τα δόγματα περιορισμού της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Ο Γκόγια απεικονίζει γεγονότα από την καθημερινή ζωή στην Ισπανία γύρω στο 1800 – κοινωνικά, πολιτικά και θρησκευτικά αναβιώνοντας ταραγμένες εποχές: αγορές και ταυρομαχίες, φυλακές και εκκλησιαστικά ιδρύματα, τρελούς σε άσυλο, τα δικαστήρια της Ιεράς Εξέτασης, οι απεικονίσεις μαγισσών – βασικό μοτίβο που χρησιμοποίησε ο ζωγράφος για να εκθέσει τη δεισιδαιμονία της εποχής του. Δίπλα σε μια ομάδα χαρακτικών από τις καταστροφές του πολέμου (Los desastres de la guerra, 1811-1814), η έκθεση παρουσιάζει μια επιλογή εκτυπώσεων από τη σειρά Caprichos του 1799. Οι αινιγματικοί και ακατανόητοι εικονογραφικοί κόσμοι του Γκόγια είχαν μεγάλη σημασία από την εποχή του γαλλικού ρομαντισμού του 19ου αιώνα. Μεταξύ των σύγχρονων καλλιτεχνών, ο Πάμπλο Πικάσο και ο Χουάν Μιρό, ο Φράνσις Μπέικον και οι Σουρεαλιστές είδαν τον Γκόγια ως συγγενικό πνεύμα. Ακόμα και σήμερα ο ισπανός ζωγράφος παραμένει μια σημαντική αναφορά για πολλούς σύγχρονους καλλιτέχνες, όπως η Μαρλέν Ντυμά και ο Φιλίπ Παρένο.Marlene.

Η έκθεση οργανώθηκε απο το Ίδρυμα Beyeler σε συνεργασία με το Εθνικό Μουσείο Πράντο σε επιμέλεια Martin Schwander  και Gudrun Maurer (επιστημονικό σύμβουλο).