Ο ΜΠΟΡΓΚΜΑΝ ΤΟΥ ΙΨΕΝ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Γραμμένο το 1896, το αριστούργημα του Ίψεν Τζον Γκάμπριελ Μπόρκμαν περιγράφει με προφητικά ρεαλιστικό τρόπο, το μεγαλοϊδεατισμό και την καταστροφική δύναμη του καπιταλισμού, που, στο απόγειο της παντοδυναμίας του, ισοπεδώνει οικονομικά και υπαρξιακά τους αδύναμους, αλλά αποξενώνει και τους φαινομενικά ισχυρούς από τα θεμελιώδη ανθρώπινα συναισθήματα.Ο ιδεολόγος, όσο και φιλόδοξος, γιος μεταλλωρύχου Τζον Γκάμπριελ Μπόρκμαν διαλύει τον ερωτικό δεσμό που είχε με την Έλλα Ρέντχαϊμ, παντρεύεται τη δίδυμη αδελφή της Γκούνχιλντ και μαζί της αποκτά έναν γιο, τον Έρχαρτ. Γίνεται διευθυντής τράπεζας, στιγματίζεται από οικονομικές ατασθαλίες και οδηγείται για μερικά χρόνια στη φυλακή. Όταν επανέρχεται στο σπίτι του έχει να αντιμετωπίσει την ψυχρότητα της γυναίκας του, την κριτική της νύφης του και την αδιαφορία του γιου του.

Το έργο βασίζεται στο γνωστό ιψενικό ερωτικό τρίγωνο. Η Έλλα, χτυπημένη πλέον από ανίατη ασθένεια και καταδικασμένη να πεθάνει σύντομα, έρχεται για να εκδικηθεί το παρελθόν: να διεκδικήσει τον γιο του Μπόρκμαν και της Γκούνχιλντ, τον Έρχαρτ, και να τον πάρει μακριά τους. Η μάχη ξεσπάει ανάμεσα στους τρεις εκπροσώπους της παλιάς γενιάς με τρόπαιο τον νεαρό Ερχαρτ, στο πρόσωπο του οποίου ο καθένας τους βλέπει τη δική του λύτρωση.

Οι δραματικές κορυφώσεις, το υπόγειο χιούμορ και οι πανανθρώπινες αλήθειες που λέγονται από τους ήρωες ανέδειξαν τον “Τζον Γκάμπριελ Μπόρκμαν” σε αγαπημένο έργο των Ευρωπαίων στις αρχές του εικοστού αιώνα, που φτάνει στις μέρες μας σύγχρονο, ανατρεπτικό όσο και ευαίσθητο.

«Γραμμένο το 1896, μέσα στη καρδιά της ακμαίας περιόδου του καπιταλισμού, το αριστούργημα του Ίψεν περιγράφει με προφητικά ρεαλιστικό τρόπο τα υπερμεγέθη οράματα και την καταστροφική δύναμη ενός στυγνού οικονομικού συστήματος, που, στο απόγειο της παντοδυναμίας του, ισοπεδώνει οικονομικά και υπαρξιακά τους αδύναμους, αλλά αποξενώνει και τους φαινομενικά ισχυρούς από τα θεμελιώδη ανθρώπινα συναισθήματα και τους εξορίζει σε μια παγωμένη ψυχική έρημο»- αναφέρει με αφορμή  την παράσταση ο σκηνοθέτης Γιάννης Χουβαρδάς. Στη συνταρακτική ποιητική δυστοπία που χτίζει ο μεγάλος Νορβηγός, δίνονται ανάμεσα στα μέλη της παλιάς γενιάς αδυσώπητες μάχες ζωής και θανάτου για την κατίσχυση πάνω στο νέο αίμα. Ένα νέο αίμα χωρίς αξίες και προσανατολισμό, που αγωνίζεται απεγνωσμένα να αποδράσει από τον απάνθρωπο κόσμο του άκρατου εγωϊσμού που έχουν χτίσει οι μεγάλοι και να “ζήσει, μόνο να ζήσει!”. Όταν όμως το μίσος, η άκρατη φιλοδοξία, η υποκρισία και η φιλαυτία φτάσουν στο τέλος τους, όταν οι ψευδαισθήσεις καταρρεύσουν και η Νέμεσις έχει αποδοθεί, θα ξημερώσει η μέρα μιας λυτρωτικής, αλλά και –όσο παράδοξο και να ακούγεται αυτό– αμφιλεγόμενης αλήθειας. Το μέλλον χαμογελά, αλλά κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αν το χαμόγελο κρύβει μια ευοίωνη υπόσχεση ή μια δυσοίωνη απειλή».

Τα σκηνικά της παράστασης είναι της Εύας Μανιδάκη, τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, η μουσική του Θοδωρή Οικονόμου και οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου.

Toυς ρόλους ερμηνεύουν: Νίκος Χατζόπουλος (Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν), Ρένη Πιττακή (Γκούνχιλντ Μπόρκμαν), Λυδία Φωτοπούλου (Έλλα Ρεντχάιμ), Ιερώνυμος Καλετσάνος (Βίλχελμ Φόλνταλ), Θεοδώρα Τζήμου (Φάννυ Ουίλτον), Κωνσταντίνος Πλεμμένος (Έρχαρτ Μπόρκμαν), Σοφία Κόκκαλη (Φρίντα Φόλνταλ).

«Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν» | Υποσκήνιο Β΄ Αίθουσας «Αλεξάνδρα Τριάντη» |

Από 25 Ιανουαρίου- Μέγαρο Μουσικής Αθηνών