MAΡΜΑΡΑ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑ ΕΜΠΝΕΥΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ ΦΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΤΟΠΙΟ ΤΗΣ ΥΔΡΑΣ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Έκθεση του αμερικανού καλλιτέχνη Brice Marden (1938-), με έργα του σε χαρτί και μάρμαρο και με τίτλο Marbles and Drawings  παρουσιάζει η γκαλερί Gagosian στην Αθήνα, στον νέο εκθεσιακό χώρο της, σε νεοκλασικό κτίριο, στην οδό Αναπήρων Πολέμου, στο Κολωνάκι.

Αμερικανός καλλιτέχνης, ο Brice Marden θεωρείται σε γενικές γραμμές μινιμαλιστικός, αν και το έργο του μπορεί να είναι δύσκολο να ενταχθεί σε κατηγορίες. Για την πρώτη του μετά 40 χρόνια έκθεση στην Αθήνα, η γκαλερί επέλεξε  αφηρημένα χρωματικά μοτίβα σε θραύσματα από μάρμαρο εμπνευσμένα από την αρχαιοελληνική θεματολογία και την Ύδρα την οποία επισκεπτόταν και παρέμενε τα καλοκαίρια επί σειρά ετών.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του ’70, σε μια περίοδο που η ζωγραφική θεωρήθηκε ευρέως αδύνατη, ο Marden κέρδισε τη διεθνή φήμη ως ο κύριος του μονοχρωματικού πίνακα. Το 1971, ο Brice και η σύζυγός του, Helen Harrington, επισκέφτηκαν την Ύδρα, και δύο χρόνια μετά, το 1973, αγόρασαν εκεί το πρώτο τους σπίτι, στο οποίο επέστρεφαν κάθε χρόνο από τότε. Το φως και το τοπίο επηρέασαν πολύ το έργο του Marden  (για παράδειγμα, οι πέντε πίνακες του Grove Group, 1972-1980 · το Souvenir de Grèce σε χαρτί, 1974-1996)και τα έργα σε μαρμάρινα θραύσματα, που έβρισε σκόρπια σε λατομεία  και έφτιαξε συνολικά 31 πίνακες σε μάρμαρο στην Ύδρα.


Τα έργα μου πάντα ασχολούνται με τη φύση, ακόμα και τα πιο αφηρημένα. Κάποιες φορές επικεντρώνονται στη μορφή, χωρίς να αφορούν άμεσα τον πραγματικό κόσμο. Πάντα όμως υπάρχει κάποια ενασχόληση με τη φύση. 
—Brice Marden


“Αυτές οι συνθέσεις – αναφέρει η γκαλερί Gagosian – σηματοδότησαν μια μεταβατική στιγμή της καλλιτεχνικής πορείας του. Πιάνοντας το νήμα της σταθερής ενασχόλησής του με την αρχαιοελληνική θεματολογία—με χαρακτηριστικά παραδείγματα προηγούμενους μνημειακούς πίνακες λαδιού και κεριού, όπως το έργο Thira (1979–80), με χαρακτηριστικούς πλούσιους τόνους και κολωνοειδή μοτίβα εμπνευσμένα από τις κιονοστοιχίες αρχαίων ναών—τα μάρμαρα ενσταλάζουν φωτεινότητα στα στοιχειακά μοτίβα και τα γεωμετρικά σχήματα του Marden.

Ως επιστέγασμα των έργων του σε μάρμαρο, ο Marden επέλεξε ένα μικρό σώμα σχεδίων του σε μελάνι και χαρτί. Στο έργο Extended Eagles Mere Drawing (1990), ένα πλέγμα μαύρων γραμμών συνυφαίνεται με γραμμικά μοτίβα και κίτρινες, πράσινες και κόκκινες χρωματικές πινελιές. Στο έργο Untitled (1990), ο Marden εμπνέεται από τις κινεζικές καλλιγραφικές τεχνικές. Με κινήσεις από επάνω προς τα κάτω και από δεξιά προς τα αριστερά, γεμίζει το χαρτί με στήλες από γλυφικά σύμβολα που σπάνε τα δεσμά του αυστηρού πλέγματος χάρη στην ελεύθερη ροή της κίνησης.

Στην Αθήνα, για πρώτη φορά, θα εκτεθεί το εξάπτυχο έργο Free Painting 3 (2017)στο οποίο ο  Marden δομεί την επιφάνεια κάθε μονοχρωματικού τετράγωνου ταμπλό με λεπτές στρώσεις σε βαθύ κόκκινο, μπλε, πράσινο και κίτρινο.

Την έκθεση συνοδεύει εικονογραφημένος κατάλογος με κείμενο από τον εικαστικό και επιμελητή Δημήτρη Αντωνίτση.

24 Σεπτεμβρίου – 19 Δεκεμβρίου 2020

Αναπήρων Πολέμου 22, Κολωνάκι