LATIN NOIR: Η ΔΙΕΞΟΔΟΣ ΤΩΝ ΔΙΑΣΗΜΩΝ ΛΑΤΙΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΑΤΙΚΗ ΒΙΑ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

κείμενο: anyteart  6/1/22

Το νέο ντοκιμαντέρ του συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων Ανδρέα Αποστολίδη, ”Latin Noir” έρχεται στις κινηματογραφικές αίθουσες από τις 19 Ιανουαρίου 2022. Η ταινία αφηγείται ένα ταξίδι στη Λατινική Αμερική όπου ο συγγραφέας επιχειρεί να ανακαλύψει τη ζωή και το έργο διάσημων συγγραφέων (Paco Ignacio Taibo II (Μεξικό), Leonardo Padura (Κούβα), Luis Sepulveda (Χιλή), Santiago Roncagliolo (Περού) και Claudia Pineiro (Αργεντινή) και να  διερενήσει πώς αυτή η γενιά οδηγήθηκε στη συγγραφή νουάρ ιστοριών μυστηρίου, σε μία προσπάθεια να αντιμετωπίσει την ωμή κρατική βία, την αυξημένη εγκληματικότητα και τις συνεχείς παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που βιώνει η Λατινική Αμερική από τη δεκαετία του 1970 μέχρι τις μέρες μας.

Η ταινία ταξίδεψε στο Μπουένος Άιρες, το Σαντιάγο, την Πόλη του Μεξικού, την Λίμα και την Αβάνα, αναζητώντας συγγραφείς και μάρτυρες των πραγματικών γεγονότων που ενέπνευσαν τα μυθιστορήματά τους”– αναφέρει σε σημείωμά του ο σκηνοθέτης. “Αυτές οι προσωπικές αφηγήσεις συνδέονται πάντα με τις τοποθεσίες όπου έλαβαν χώρα τα ιστορικά και φανταστικά γεγονότα των πιο εμβληματικών βιβλίων, αρχειακό υλικό που τα κατέγραψε καθώς επίσης και φιλμ μυθοπλασίας και τηλεοπτικές σειρές που τα απέδωσαν.”

Το ντοκυμαντέρ θα προβληθεί στην Αθήνα 19 Ιανουαρίου, 20:00 στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών (Σίνα 31) και από τις 20 έως τις 26 Ιανουαρίου στον Κινηματογράφο Δαναό (Λεωφ. Κηφισίας 109). Στη Θεσσαλονίκη στις 26 και 27 Ιανουαρίου, στις 19:00 (Αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, Αποθήκη 1, Λιμάνι), στον Βόλο (Αχίλλειον Δημοτικό Κινηματοθέατρο Βόλου), την Αμαλιάδα (Cine Cinema Amaliada) και τα νησιά των Κυκλάδων (Αλόννησο, Αμοργό, Άνδρο, Δονούσα, Ιθάκη, Κέα, Κεφαλονιά,  Κίμωλο, Κύθηρα, Μήλο, Ρόδο, Σίφνο, Σύρο και Τήνο).

Οι συγγραφείς και οι τόποι

Paco Ignacio Taibo II (Μεξικό) / Ο διάσημος συγγραφέας και ιδρυτής του μυθιστορήματος neopoliciaco, τοποθετεί τον μονόφθαλμο ντετέκτιβ Έκτορ Μπελασκοαράν Σέιν στην καρδιά της διαφθοράς και τους εγκλήματος στην  πόλη του Μεξικού. Από κυνικός και αυτόκλητος τιμωρός, ο ήρωας του Τάιμπο αναπτύσσει ένα οξύ αίσθημα δικαιοσύνης και μας προσφέρει μια σκοτεινή, κριτική ματιά της μεξικανικής κοινωνίας. «Δεν υπήρχε ειρηνική συνύπαρξη με αυτό το κομμάτι της κοινωνίας που κατέρρεε, μ’ εκείνη την άλλη πλευρά σου που γκρεμίζονταν. ”Για έναν μονόφθαλμο, θα έπρεπε να είναι πιο εύκολο… Αρκεί να κλείσει το ένα μάτι”, σκέφθηκε αλλά δεν τόλμησε ούτε καν να χαμογελάσει με το αστείο.» – (Στην ίδια πόλη υπό βροχή, 1989)

Leonardo Padura (Κούβα) / Ο πιο πολυδιαβασμένος κουβανός συγγραφέας, είναι ο δημιουργός του σκληροτράχηλου αστυνομικού Μάριο Κόντε, που έγινε γνωστός από τη σειρά ”Four Seasons in Havana” στο NETFLIX. Κλασικός αντισυμβατικός αντιήρωας, ο Κόντε δεν έχει ψευδαισθήσεις για την κατάληξη της επανάστασης και εκφράζει την απογοήτευση μιας ολόκληρης γενιάς κουβανών που ονειρεύτηκαν ένα διαφορετικό μέλλον. «Εκείνα τα χρόνια περάσαμε από τον ενθουσιασμό για όσα μπορούμε να βελτιώσουμε στην απογοήτευση, διαπιστώνοντας ότι το μεγάλο όνειρο ήταν θανάσιμα άρρωστο.» (Ο άνθρωπος που αγαπούσε τα σκυλιά, 2009)

Luis Sepulveda, 1949 – 2020 (Χιλή) / Ο χιλιανός αγωνιστής που έγινε ένα από τους πιο διάσημους λατινοαμερικάνους λογοτέχνες, εμπνέεται από την ίδια του τη ζωή για να δώσει πνοή στον Χουάν Μπελμόντε, έναν πρώην μαρξιστή αντάρτη που βρίσκεται εξόριστος και περιθωριοποιημένος στο Βερολίνο. «Τα βράδια ήμουν ένας διακριτικός μπράβος στο καμπαρέ Ρεγκίνα. Τι δουλειά μπορεί να κάνει ένας τύπος σαν εμένα; Τί στο διάολο μπορεί να αξίζει ένας πρώην αντάρτης σαράντα τεσσάρων ετών; Ειδικός σε σαμποτάζ, πλαστογραφία πιστοποιητικών, κατασκευή αυτοσχέδιων εκρηκτικών… διπλωματούχος στις ήττες.»  (Όνομα ταυρομάχου, 1994)

Santiago Roncagliolo (Περού) / Ο περουβιανός συγγραφέας καταγράφει την εμφύλια βία που βιώνει η χώρα την δεκαετία του ‘80, μέσα από τον εισαγγελέα Φέλιξ Τσακαλτάνα που έχει αναλάβει να εξιχνιάσει μια σειρά από φριχτούς φόνους που διαπράττουν το κράτος, αλλά  και  η μαοϊκή οργάνωση «Φωτεινό Μονοπάτι». Χάνοντας τα όρια μεταξύ καλού και κακού, ο ήρωας -όπως και όλη η χώρα- χάνει κάθε επαφή με τον ορθολογικό κόσμο, την τάξη και την δικαιοσύνη. Ο εισαγγελέας Τσακαλτάνα έβαλε τελεία με μια έκφραση αμφιβολίας στα χείλη του. «Διεξάγουμε ένα δίκαιο πόλεμο κύριε διοικητά», είπε. «Μόνο που μερικές φορές δυσκολεύομαι να διακρίνω ανάμεσα σ’ εμάς και τον εχθρό». (Κόκκινος Απρίλης, 2006)

Claudia Pineiro (Αργεντινή) / Τα θρίλερ της Πινέιρο αποτυπώνουν μια χώρα υπό κατάρρευση, καθώς η Αργεντινή οδηγείται σε χρεοκοπία το 2001. Σε μια περιφραγμένη κοινότητα έξω από το Μπουένος Άιρες, οι εύποροι ένοικοι νιώθουν ακόμα ασφαλείς. Ώσπου ένα πρωί, τρεις από αυτούς βρίσκονται νεκροί στο βάθος μιας πισίνας…«Πολλοί από τους γείτονές μας έκαναν το λάθος να νομίζουν ότι μπορούσαν να ξοδεύουν όσα έβγαζαν, για πάντα. Και όσα έβγαζαν ήταν πολλά και έμοιαζαν αιώνια. Έρχεται όμως μια μέρα που οι βρύσες κλείνουν αν και κανείς δεν το περιμένει μέχρι να βρεθεί κάτω από το ντους και να διαπιστώσει πως δεν στάζει πια ούτε μία σταγόνα νερό.»  (Οι χήρες της Πέμπτης, 2005)

Η ταινία ”Latin Noir” είναι μια ελληνο-γαλλο-μεξικανική συμπαραγωγή  (παραγωγή Anemon Productions), με την συμμετοχή των τηλεοπτικών σταθμών ARTE, ΕΡΤ, TV UNAM Μεξικό, HISTOIRE και TVO Καναδά, σε συμπαραγωγή με το Ελληνικό και Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου, του προγράμματος Creative Europe της ΕΕ, των Γαλλικών φορέων PROCIREP, ANGOA, REGION PAYS DE LA LOIRE καθώς και της Ταινιοθήκης του Μεξικό FILMOTECA UNAM.