Η ΝΕΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΟΙΔΙΠΟΔΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΑΟΥΜΠΙΝΕ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

κείμενο: anyteart  30/8/21

Με περιέργεια, ενδιαφέρον αλλά και με μία δόση προκατάληψης, αναμένεται την Παρασκευή, 4 Σεπτεμβρίου, η πολυπροβεβλημένη στα ελληνικά Μέσα πρεμιέρα της παράστασης ”ödipus / οιδίποδας” της Μάγια Τσάντε που ανεβάζει στην Επίδαυρο το θέατρο Σάουμπινε, σε σκηνοθεσία Τόμας Όστερμαϊερ. Η πρεμιέρα στο Βερολίνο θα γίνει στις 19 Σεπτεμβρίου και θ’ ακολουθήσουν οι παραστάσεις  τον Οκτώβριο, στο διάστημα 21 – 26/10 .

Το έργο είναι καρπός συνεργασίας του βερολινέζικου θεάτρου με το φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και προέκυψε μετά από πρόταση για τη συγγραφή του που έγινε πριν από δύο χρόνια από την καλλιτεχνική διευθύντρια Κατερίνα Ευαγγελάτου. Αυτή τη χρονιά μάλιστα η κ. Ευαγγελάτου αποφάσισε  να θεσπίσει τη σειρά ”Contemporary Ancients”με σύγχρονα θεατρικά έργα εμπνευσμένα και στηριζόμενα στους μύθους του αρχαίου ελληνικού δράματος.

Έτσι, ο Τόμας Όστερμαϊερ, ο οποίος θεωρεί ξεπερεσμένο το ανέβασμα του αρχαίου δράματος με τη μορφή που γίνεται μέχρι τώρα, δέχτηκε την πρόταση ν΄ανεβάσει ένα σύγχρονο έργο εμπνευσμένο από τον «Οιδίποδα» του Σοφοκλή. Ο ίδιος δεν μπορεί  να δεχτεί ότι η μοίρα των ανθρώπων καθορίζεται από τους θεούς. «Έχω δουλέψει εδώ και χρόνια πάνω στη ιδέα ότι ο ίδιος ο άνθρωπος καθορίζει τη μοίρα του. Οι ουρανοί είναι άδειοι, δεν υπάρχουν θεοί», δήλωσε στα ελληνικά ΜΜΕ σχετικά με το έργο και την παράσταση.

«Ο εχθρός βρίσκεται μέσα μας»,  συμπλήρωσε αναφερόμενος και στη γνωστή ρήση «γνώθι σαυτόν». Αυτό είναι το μήνυμα που θέλει να υπογραμμίσει στην καινούργια ανάγνωση του αρχαίου μύθου, συνδέοντας αυτή τη σκέψη με όλα τα προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας, όπως την τρομοκρατία, την κλιματική αλλαγή, τις κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες, τα προσφυγικά ρεύματα, ακόμη και την πανδημία. «Είμαστε υπεύθυνοι για τα δεινά του κόσμου. Εμείς οι ίδιοι τα έχουμε προκαλέσει και οφείλουμε να αναλογιστούμε το δικό μας μερίδιο ευθύνης», υπογράμμισε ο σκηνοθέτης. Οι σύγχρονες κοινωνίες πάσχουν από «λήθη», γι’ αυτό κι ο δικός του Οιδίποδας έχει απωθήσει το γεγονός ότι σκότωσε κάποιον. «Εμείς οι ίδιοι έχουμε απωθήσει την ευθύνη που μας αναλογεί σε όλα τα κοινωνικά ζητήματα, δημιουργώντας μια επίπλαστη ιδανική πραγματικότητα. Αν ερχόμασταν αντιμέτωποι με την αλήθεια μας, ίσως να μην αντέχαμε, ίσως να θέλαμε να τυφλωθούμε».

Η συγγραφέας Μάγια Τσάντε αναδεκνύει στον Οιδίποδα το πρόσωπο της Ιοκάστης. «Δεν ήθελα να γράψω –διευκρίνισε η συγγρφέας-  ένα έργο με αποκλειστικό ήρωα έναν άντρα.» Η δική της Ιοκάστη δεν είναι μια σιωπηλή παρουσία που αυτοκτονεί, αλλά μια σύγχρονη γυναίκα που παντρεύεται έναν νεότερο άντρα και διοικεί μια μεγάλη επιχείρηση.

Μένει να δούμε πώς αυτή η σύγχρονη εκδοχή θα σταθεί στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Θα αναδείξει ο χώρος το κείμενο της νεαρής γερμανίδας, θα «μιλήσουν» συγγραφέας και σκηνοθέτης στο κοινό, ή θα το θεωρήσει η Επίδαυρος ξένο σώμα και θα το πετάξει; Διότι παρόμοιες καλλιτεχνικές επιδόσεις στον τομέα της κλασικής μουσικής σε μνημειακούς αρχαιολογικούς χώρους της  Ελλάδας δεν έτυχαν της επιτυχίας που ανέμεναν καθώς  μνημεία και φύση στάθηκαν αμείλικτα απέναντι σε ό,τι θεώρησαν αιδώ.

Η anyteart θα είναι στην Επίδαυρο, την Παρασκευή(3/9) και θα σας ενημερώσει.