ALBAR AALTO AND GREECE

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Το πέρασμα του αρχιτέτκονα  Άλμπαρ Αάλτο από την Ελλάδα έγινε σε δύο χρονικές περιόδους. Η πρώτη ήταν το 1933 (τέλη Ιουλίου-Αυγούστου) και η δεύτερη το 1953 (τέλη Απριλίου- Μαίου). Τα λιγοστά ίχνη από τα περάσματα αυτά καταγράφτηκαν σε σημειώματα, επιστολές και τηλεγραφήματα που βρέθηκαν στο προσωπικό αρχείο του Άαλτο, στο αρχείο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος ή αποτέλεσαν προσωπικές μαρτυρίες συνεργατών του στενού περιβάλλοντόες του.

Το παρόν δοκίμιο Konstantinos Xanthopoulos “Albar Aalto and Greece” που εξέδωσαν οι εκδόσεις Μέλισσα, στόχο έχει την αποκάλυψη αυτής της «ιστορίας», η οποία μέχρι τώρα έχει αποσπάσει την προσοχή και τη δημοσιότητα σε σχέση με τα υπόλοιπα διεθνή δρομολόγια του αρχιτέκτονα, και συγκεκριμένα στη γειτονική Ιταλία. Κατά κάποιο τρόπο, υπήρξε μια σημαντική διαφορά σε αυτό που η Ιταλία και η Ελλάδα θα μπορούσαν να αποκαλύψουν στους καλλιεργημένους ταξιδιώτες τους. Στα ιταλικά ταξίδια η “πραγματικότητα” ήταν πιο κοντά στη φαντασία της “μεταφοράς”. Στα ελληνικά ταξίδια, η «μεταφορά» ήταν ένα μάλλον αινιγματικό γρίφο σε σχέση με την «πραγματικότητα». Έτσι, η «ιστορία» του Αάλτο και της Ελλάδας, ή της Ελλάδας και του Αάλτο, φάνηκε να φωτίζει μέσα από ένα είδος ανάστροφης διαδρομής προς την έξοδο από έναν λαβύρινθο αδιεξόδων – συνυφασμένων γεγονότων και παραδοχών, να ξεδιπλώνεται και να φωτίζεται.

Στην έκδοση αναπτύσσονται μεξαξύ άλλων θέματα όπως:

– Η κλασική παράδοση ως πολιτιστικός παράγοντας.

– Η τεκμηριωμένη εμπειρία των προηγούμενων Φινλανδών αρχιτεκτόνων-ταξιδιωτών, ως πρόσθετη προτροπή για ταξίδια του Αάλτο στην Ελλάδα.

– Οι πρώτες in situ συναντήσεις του Aalto με τα μνημεία της Ακρόπολης.

– Ο Αάλτο έναντι των Ελλήνων συναδέλφων του, των συμμετεχόντων ή των ξένων στο 4ο CIAM – αμοιβαίες επιρροές και παραλληλισμοί.

– Το δεύτερο ταξίδι του Αάλτο στην Ελλάδα σε μια ώριμη αναζήτηση πνευματικών-πολιτιστικών αξιών, των αλληλεπιδράσεων του πολιτισμού, της φύσης και της ιστορικότητας και της επίδρασης του κλασικισμού στην νεωτερικότητα.

Δύο εισαγωγικά κείμενα συνδέουν την έκδοση. Το πρώτο από τον Juhani Pallasmaa καλύπτει το θέμα της πολιτιστικής σύνθεσης του Άλβαρ Αάλτο και της τέχνης του να συγχωνεύει τα αντίθετα και το δεύτερο, από τον Δημήτρη Φατούρο, περιγράφει τις δεξιότητες του Αάλτο που αφορούν την αδιάκοπη μετάβαση και την αμφισημία στον ορισμό του έργου του.

Ετικέτες